Ética na pesquisa científica: reflexões sobre o plágio

Abstract

Plagiarism in scientific research is an ethical and legal issue that demands attention and preventive measures. This summary explores its different forms, including verbatim copying, idea appropriation, undeclared multiple authorship, and self-plagiarism, highlighting its ethical and legal implications. Plagiarism can be intentional or unintentional, but in both cases it compromises intellectual integrity and the fundamental principles of knowledge production. Causes such as pressure for productivity, lack of adequate guidance and a culture of impunity facilitate its occurrence, while psychosocial factors, such as situational ethics, can distort the perception of what constitutes plagiarism. The consequences of plagiarism are severe, affecting the credibility of scientific research, devaluing intellectual merit and damaging the reputation of researchers and institutions. Furthermore, legal implications and sanctions, ranging from retraction of the work to the exclusion of the author from the academic community, may be applied. Prevention and combat strategies include promoting ethics from basic training, adequate guidance, use of plagiarism detection technologies and creation of clear institutional policies. A culture of integrity and responsibility is also essential to promote academic honesty and ensure the credibility of scientific research.

Author Biography

Mario Marcos Lopes, UFTM / UFSCar / Centro Universitário Barão de Mauá

Mestre em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente pela Universidade de Araraquara (2011). Especialista em: Gestão Técnica de Projetos pelo Centro Estadual Paula Souza (2023), Tecnologias e Educação a Distância (2016) pelo Centro Universitário Barão de Mauá, Psicopedagogia Escolar (2020), Orientação Educacional (2018), Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável (2016), Gestão Estratégica de Pessoas (2015), Gestão Escolar (2013) e Didática e Tendências Pedagógicas (2011) pela Faculdade de Educação São Luís e Aperfeiçoamento em Educação Ambiental pela Universidade Federal de São João del Rei - MG (2010). Graduação em Ciências Biológicas (2008) pelo Centro Universitário Barão de Mauá, Pedagogia (2016) pela Fatece e Letras (Português/Inglês) (2023) pelo Centro Universitário Faveni - UniFAVENI. Docente da pós-graduação modalidade EaD do Centro Universitário Barão de Mauá nas disciplinas de: Tecnologia Educacional na Gestão do Conhecimento: Educação Continuada e Evolução Profissional; Metodologia da Pesquisa Científica; Planejamento, Avaliação e Metodologias em Educação Ambiental; Práticas Reflexivas em Solução de Problemas: Oficina Interdisciplinar de Criatividade e Inovação. Atua como Tutor no Curso de Graduação em Pedagogia oferecido pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). É professor e tutor dos Cursos de Especialização da Faculdade de Educação São Luís. Atua como Professor de Educação Básica na Rede Pública de Ribeirão Preto.

Published
2024-12-06
How to Cite
LOPES, M. M.; COSTA, L. B. DA. Ética na pesquisa científica: reflexões sobre o plágio. Transitions, v. 5, n. 2, p. 102-115, 6 Dec. 2024.