Inclusão de alunos(as) com transtorno do espectro autista (TEA) na educação digital: pontos para reflexão

  • Carlos André Martins Nascimento Must University
  • Luan Brenner da Costa
  • Mario Marcos Lopes Mario Marcos Lopes Centro Universitário Barão de Mauá; Faculdade de Educação São Luís; Universidade Federal do Triângulo Mineiro https://orcid.org/0000-0001-8389-6444

Abstract

This article aims to discuss the use of digital technologies in the inclusion process of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the educational environment, investigating their potential and limitations. The methodology adopted was an integrative literature review, gathering academic publications, dissertations, and official documents from the past ten years, available in the SciELO, CAPES, and Google Scholar databases. The results highlighted that although digital technologies offer possibilities for personalizing teaching and meeting the needs of students with ASD, their effectiveness depends on the usability, adaptability, and customization of the tools, as well as the proper training of educators and evidence-based pedagogical planning. The research also identified a lack of systematic and field studies evaluating the implementation and practical outcomes of these technologies. It is concluded that the digital inclusion of students with ASD requires more than just access to digital tools, involving ethical and pedagogical commitment to ensure accessible, collaborative, and socially inclusive educational environments. It is recommended that further experimental research be conducted to deepen the practical application of these technologies in everyday school life.

Author Biographies

Carlos André Martins Nascimento, Must University

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University

Luan Brenner da Costa

Especialista em Docência no Ensino Superior pela Faculdade de Educação São Luís e em Estratégia e Saúde da Família pela Faculdade de Minas. Professor Conteudista da Faculdade Metropolitana

Mario Marcos Lopes Mario Marcos Lopes, Centro Universitário Barão de Mauá; Faculdade de Educação São Luís; Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente pela Universidade de Araraquara (2011). Especialista em: Currículo e Prática Docente nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental (2024); Ciências da Natureza, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho (2024) e Linguagens, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho (2024) pela Universidade Federal do Piauí; Gestão Técnica de Projetos (2023) pelo Centro Estadual Paula Souza; Tecnologias e Educação a Distância (2016) pelo Centro Universitário Barão de Mauá; Alfabetização e Letramento (2024), Psicopedagogia Escolar (2020), Orientação Educacional (2018), Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável (2016), Gestão Estratégica de Pessoas (2015), Gestão Escolar (2013) e Didática e Tendências Pedagógicas (2011) pela Faculdade de Educação São Luís; Aperfeiçoamento em Educação Ambiental pela Universidade Federal de São João del Rei - MG (2010). Graduado em Ciências Biológicas (2008) pelo Centro Universitário Barão de Mauá, em Pedagogia (2016) pela Fatece e em Letras (Português/Inglês) (2023) pelo Centro Universitário Faveni - UniFAVENI. Atualmente, sou docente da pós-graduação na modalidade EaD do Centro Universitário Barão de Mauá e atuo como professor de Educação Básica na Rede Pública de Ribeirão Preto.e Pública de Ribeirão Preto.

Published
2025-07-03
How to Cite
CARLOS ANDRÉ MARTINS NASCIMENTO; LUAN BRENNER DA COSTA; MARIO MARCOS LOPES, M. M. L. Inclusão de alunos(as) com transtorno do espectro autista (TEA) na educação digital: pontos para reflexão. Transitions, v. 6, n. 1, p. 94-123, 3 Jul. 2025.